Visie op (Passend) Onderwijs en het opstellen van een OPP

Communicatie-expert vindt dat het aangeleerde gedrag van Schoolgebouw Onderwijs te positioneren als enige mogelijkheid om kinderen te laten leren beter aansluitbaar te maken is met de huidige digitale wereld. 

De visie Communicatie maakt het positieve verschil is gebaseerd op de persoonlijke ervaringen met Passend Onderwijs en leidde tot het boek Schoolveteraan.

Het boek Schoolveteraan en een OPP opstellen.


Communicatie en kansen in Onderwijs

Onderwijs in Almere en het hebben van een chronisch ziek kind, onze muur waar wij tegen opgelopen zijn kan ook anders. Een overkill aan instanties, enkel vanwege de druk die er ligt vanuit de leerplichtwet om fysiek aanwezig te zijn op school. In tijden van digitalisering wordt juist enorm veel kansen aan het onderwijs geboden. Instanties kunnen daarmee terug naar de basis waar zij voor zijn in plaats van opvoeder van je kind kunnen zij zich bezig houden met daadwerkelijke ondersteuning in het onderwijs of het gezin. Ons schrijnende verhaal waarbij onze zoon, maar ook wij zelf enorm veel onrecht is aangedaan. Tijd voor positieve veranderingen en kansrijke ideeën en dan is het Onderwijs in Almere of Nederland bij Communicatie-expert aan het juiste adres! Communicatie-expert, specialist in marketing en communicatie, ook voor het onderwijs. Ervaringsdeskundig!

Communicatie-expert haar verantwoordelijkheid genomen door de hele Onderwijsketen te informeren over haar boek. Wat zij wel of niet met deze aangereikte informatie doen ? Tijd zal het leren.

De auteur van boek Schoolveteraan - en moeder - schat in dat het ouders zelf de gamechanger zullen zijn door hun ouderlijke gezag kracht bij te zetten met : communicatie.

 

Meer informatie over het boek Schoolveteraan via all3.
 

Het boek Schoolveteraan vertelt de persoonlijke ervaringen (2017-2020) van een Almeers gezin over hun Survival naar (niet) Passend Onderwijs, waar ouders samen met hun zoon door de bureaucratie compleet vastlopen. Gevolg: onrecht door onkunde.  Een kind, dat ondanks zijn ziekte in het derde leerjaar van zijn versnelde weet te slagen op basis van de eigen wil, zijn discipline en zelfstudie. Ziek zijn, slagen en dan toch gedwongen worden te kiezen voor een andere leerweg? Jazeker, vooral door het niet nakomen van verplichtingen en gemaakte afspraken door de school met Passend Onderwijs. Het is het directe en ‘kwalitatieve’ resultaat, met als gevolg einde schoolcarrière, een intense vertrouwensbreuk en onherstelbaar trauma bij het kind.  Schoolveteraan vertelt ook over hoe een op wantrouwen sturende teamleider van de school, de ouders - zonder enige aantoonbare én feitelijke onderbouwing – weet te beschuldigen van kindermishandeling en –misbruik omdat hij grip wil. De door school gemaakte keuze dient als middel om zichzelf vrij te pleiten van gemaakte fouten en hun onkunde met Passend Onderwijs. Door de hooghartigheid van school en ketenpartners, worden de persoonlijke keuzes én duidelijk aangegeven grenzen van het gezin niet gerespecteerd. Resultaat: het zieke kind wordt juist gedupeerd. Het kind ontsnapt aan Staatsontvoering van de Nederlandse Jeugdzorg, maar wordt wel gedwongen - ziek of niet - naar school te gaan. Kind ervaart dit als Schoolslavernij. Onacceptabel vindt het gezin. Met het boek Schoolveteraan wil het gezin een boodschap tot zelfreflectie afgeven aan het Onderwijsveld en laten zien welke gevolgen keuzes teweegbrengen. Ook drukt het ouders en hun kinderen op het hart vooral zelf de regie te houden, zodat zij niet net als dit gezin, als criminelen worden behandeld. En vooral om vaker nee te zeggen totdat er wel een win-win voor het welzijn van hun kind is bereikt. Dit begint met wederzijds respect, acceptatie en communicatie, de expertise van de auteur Diana Stroeven, tevens de moeder van Schoolveteraan. Boekomslag ontwerp door Erik Roukens, Groove Graphics.

Startpunt dat communicatie het positieve verschil maakt ...

Communicatie-expert heeft vol verbazing ervaren hoe inefficiënt en autoritair een OPP - een Ontwikkel Perspectief Plan - voor een chronisch ziek kind in het onderwijs tot stand komt. Dat is het aangeleerd gedrag en dus ook af te leren, haha.  

Kan het positiever ? Ja. Hoe ? Dat is te lezen in het boek Schoolveteraan.