Communicatie en het grote EU geld
Vrijdagavond (21-02) zijn de onderhandelingen inzake de MFK – Meerjarig Financieel Kader – van de EU afgebroken. In het MFK wordt voor de EU vastgelegd hoeveel er mag worden uitgegeven in de EU en waar dit aan mag worden besteed. Het MFK is van kracht voor een periode van zeven jaar. Nu de Britten de EU hebben verlaten lees ik enkel al over een gat van tussen de € 10 - € 12 miljard per jaar. Oftewel het gaat om een gat van ca. € 77 miljard, dat bij de andere 27 EU opgehaald moet worden. Los van het feit dat het mij lijkt dat de Britten niet alleen afdrachten aan de EU deden, maar ongetwijfeld ook hebben gezorgd dat er bedragen terug naar de eigen kas vloeiden is het niet duidelijk of dit wel of niet is meegenomen in het “besproken” gat.
Verder schets het mijn verbazing dat Nederland eens niet het braafste jongetje van de klas is, maar een leidersrol op zich neemt voor wat betreft de “De Spaarzame Vier”, samen met Zweden, Denemarken en Oostenrijk. De Spaarzame Vier staan voor een maximale afdracht van 1% van het BBP ( Bruto Binnenlands Product) en willen het geld aan andere bestemmingen uitgeven dan bijv. de ‘armere’ EU landen. Wat bij die bestemmingen ook wordt genoemd is het klimaat, en is daar nu niet onze ’eigen’ mijnheer Timmermans ook al mee bezig met het Transitiefonds van € 1000 miljard voor de komende vijf jaar?
In de discussie over het standpunt van Nederland, mis ik de eenvoudige op- en aftelsom met betrekking tot diezelfde afdracht. Want het klinkt natuurlijk prachtig dat we maar max. 1% willen afdragen, maar als we minder afdragen dan dat het uiteindelijk oplevert, waar gaat deze discussie voor Nederland dan over? Wat mij betreft is het een kwestie van investeren en kansen zien. Als we meer dan 1% afdragen, maar het levert ook meer op, dan is het nog steeds een goede zet. Jammer dat deze onderbouwing mist bij de vele media die over het afbreken van de EU onderhandelingen schrijven. Want is dat nu niet gewoon de essentie waar het hierom gaat, het creëren van een win-winsituatie ?
Communicatie smartengeld Jeugdzorg en Groningers
Dit weekend valt het mij op dat er ook een beetje meer menselijkheid komt in het Overheidsbeleid ten aanzien van de slachtoffers van Jeugdzorg en de aardbevingen in Groningen. Mooi om te zien dat er in mensen wordt geïnvesteerd!. Een schadevergoeding van € 5.000 voor slachtoffers van geweld in Jeugdzorg periode 1945 – 2019. Ook wij hebben geen fijne ervaring met Jeugdzorg en dit dateert toch ook echt nog uit 2019. Dus mooi dat er wordt gecompenseerd, maar hoe gaat Jeugdzorg nu en in de toekomst regelen dat dat waar zij zegt voor te staan naar de jeugd borgt en het geld wat door de Belastingbetaler wordt opgehoest wel wordt besteed aan het doel dat men zegt?
Tip van Communicatie-expert voor Jeugdzorg: Kijk eens naar de vragenlijsten. De uitkomst hiervan is namelijk dat er altijd een probleem is, simpelweg omdat het in een hokje moet passen. Dus wie Jeugdzorg binnenstapt heeft per definitie een probleem en daarmee gaat de kassa voor de Belastingbetaler ook rinkelen. Prima Jeugdzorg, maar hoezo 3 personen op een kind of case, weleens gedacht aan efficiency i.p.v. overkill?
Smartengeld Groningers en Mijnbouwschade Groningen
Verder is het opmerkelijk dat er een fonds wordt gestart onder de naam Mijnbouwschade Groningen, welke er toe dient dat Groningers smartengeld krijgen voor de aardbevingen. Voor de mensen daar is de erkenning en het genoemde bedrag van € 3.000,= uiteraard fijn, maar wat Communicatie-expert opmerkelijk vindt is dat de rechter heeft bepaald dat de NAM smartengeld aan hen moet betalen, maar dat het kabinet heeft besloten dit geld te betalen. En de belastingbetaler nu maar hopen dat het kabinet het geld hiervoor weer gaat ophalen bij de NAM. NAM is namelijk in private handen van Shell (50%) en ExxonMobil (50%). Hoe komt het toch dat deze grote bedrijven hun verantwoordelijkheid niet nemen en het kabinet dit nu dus voor hun doet?
Al die fondsen, nog maar eentje dan voor Nederlandse Tweede Wereld oorlogslachtoffers?
En als smartengeld van Jeugdzorg over zo’n lange periode gaat als 1945-2019, dan mag er wat mij betreft ook nog wel een Nederlands fonds worden opgestart voor al die mensen die hun jeugd hebben ingeleverd en slachtoffer zijn geworden van de Tweede Wereld oorlog in Nederland. Er kan vast wel een paar miljoen uit het potje bij Invest-NL waar ik in een eerder in mijn Communicatie blog over schreef worden gevonden, om ook in deze mensen te investeren en hun leven een klein beetje aangenamer te maken na al het leed dat zij hebben geleden. Misschien uit die € 800 miljoen van Invest-NL die nu ergens nog “zweven”? Het zou Nederland sieren als deze mensen op hun oude dag de erkenning krijgen die zij verdienen voor dit leed. Want natuurlijk is het verschrikkelijk dat er nu nog steeds wereldwijd oorlogen aan de gang zijn, maar laten we vooral ook eens wat meer kijken naar het eigen (Neder)land.
23-02-2020
Communicatie en het grote EU geld
Vrijdagavond (21-02) zijn de onderhandelingen inzake de MFK – Meerjarig Financieel Kader – van de EU afgebroken. In het MFK wordt voor de EU vastgelegd hoeveel er mag worden uitgegeven in de EU en waar dit aan mag worden besteed. Het MFK is van kracht voor een periode van zeven jaar. Nu de Britten de EU hebben verlaten lees ik enkel al over een gat van tussen de € 10 - € 12 miljard per jaar. Oftewel het gaat om een gat van ca. € 77 miljard, dat bij de andere 27 EU opgehaald moet worden. Los van het feit dat het mij lijkt dat de Britten niet alleen afdrachten aan de EU deden, maar ongetwijfeld ook hebben gezorgd dat er bedragen terug naar de eigen kas vloeiden is het niet duidelijk of dit wel of niet is meegenomen in het “besproken” gat.
Verder schets het mijn verbazing dat Nederland eens niet het braafste jongetje van de klas is, maar een leidersrol op zich neemt voor wat betreft de “De Spaarzame Vier”, samen met Zweden, Denemarken en Oostenrijk. De Spaarzame Vier staan voor een maximale afdracht van 1% van het BBP ( Bruto Binnenlands Product) en willen het geld aan andere bestemmingen uitgeven dan bijv. de ‘armere’ EU landen. Wat bij die bestemmingen ook wordt genoemd is het klimaat, en is daar nu niet onze ’eigen’ mijnheer Timmermans ook al mee bezig met het Transitiefonds van € 1000 miljard voor de komende vijf jaar?
In de discussie over het standpunt van Nederland, mis ik de eenvoudige op- en aftelsom met betrekking tot diezelfde afdracht. Want het klinkt natuurlijk prachtig dat we maar max. 1% willen afdragen, maar als we minder afdragen dan dat het uiteindelijk oplevert, waar gaat deze discussie voor Nederland dan over? Wat mij betreft is het een kwestie van investeren en kansen zien. Als we meer dan 1% afdragen, maar het levert ook meer op, dan is het nog steeds een goede zet. Jammer dat deze onderbouwing mist bij de vele media die over het afbreken van de EU onderhandelingen schrijven. Want is dat nu niet gewoon de essentie waar het hierom gaat, het creëren van een win-winsituatie ?
Communicatie smartengeld Jeugdzorg en Groningers
Dit weekend valt het mij op dat er ook een beetje meer menselijkheid komt in het Overheidsbeleid ten aanzien van de slachtoffers van Jeugdzorg en de aardbevingen in Groningen. Mooi om te zien dat er in mensen wordt geïnvesteerd!. Een schadevergoeding van € 5.000 voor slachtoffers van geweld in Jeugdzorg periode 1945 – 2019. Ook wij hebben geen fijne ervaring met Jeugdzorg en dit dateert toch ook echt nog uit 2019. Dus mooi dat er wordt gecompenseerd, maar hoe gaat Jeugdzorg nu en in de toekomst regelen dat dat waar zij zegt voor te staan naar de jeugd borgt en het geld wat door de Belastingbetaler wordt opgehoest wel wordt besteed aan het doel dat men zegt?
Tip van Communicatie-expert voor Jeugdzorg: Kijk eens naar de vragenlijsten. De uitkomst hiervan is namelijk dat er altijd een probleem is, simpelweg omdat het in een hokje moet passen. Dus wie Jeugdzorg binnenstapt heeft per definitie een probleem en daarmee gaat de kassa voor de Belastingbetaler ook rinkelen. Prima Jeugdzorg, maar hoezo 3 personen op een kind of case, weleens gedacht aan efficiency i.p.v. overkill?
Smartengeld Groningers en Mijnbouwschade Groningen
Verder is het opmerkelijk dat er een fonds wordt gestart onder de naam Mijnbouwschade Groningen, welke er toe dient dat Groningers smartengeld krijgen voor de aardbevingen. Voor de mensen daar is de erkenning en het genoemde bedrag van € 3.000,= uiteraard fijn, maar wat Communicatie-expert opmerkelijk vindt is dat de rechter heeft bepaald dat de NAM smartengeld aan hen moet betalen, maar dat het kabinet heeft besloten dit geld te betalen. En de belastingbetaler nu maar hopen dat het kabinet het geld hiervoor weer gaat ophalen bij de NAM. NAM is namelijk in private handen van Shell (50%) en ExxonMobil (50%). Hoe komt het toch dat deze grote bedrijven hun verantwoordelijkheid niet nemen en het kabinet dit nu dus voor hun doet?
Al die fondsen, nog maar eentje dan voor Nederlandse Tweede Wereld oorlogslachtoffers?
En als smartengeld van Jeugdzorg over zo’n lange periode gaat als 1945-2019, dan mag er wat mij betreft ook nog wel een Nederlands fonds worden opgestart voor al die mensen die hun jeugd hebben ingeleverd en slachtoffer zijn geworden van de Tweede Wereld oorlog in Nederland. Er kan vast wel een paar miljoen uit het potje bij Invest-NL waar ik in een eerder in mijn Communicatie blog over schreef worden gevonden, om ook in deze mensen te investeren en hun leven een klein beetje aangenamer te maken na al het leed dat zij hebben geleden. Misschien uit die € 800 miljoen van Invest-NL die nu ergens nog “zweven”? Het zou Nederland sieren als deze mensen op hun oude dag de erkenning krijgen die zij verdienen voor dit leed. Want natuurlijk is het verschrikkelijk dat er nu nog steeds wereldwijd oorlogen aan de gang zijn, maar laten we vooral ook eens wat meer kijken naar het eigen (Neder)land.
23-02-2020